fredag den 8. juni 2018

Karakterer og eksamenstanker

For et godt stykke tid siden skrev jeg, at jeg skulle til skriftlig og mundtlig eksamen i dansk. Onsdag 2. maj var jeg oppe i skriftlig fremstilling, som gik virkelig godt, da jeg havde et skønt emne, som jeg kunne relaterer til. Nemlig Noget at kæmpe for, hvor vi skulle skrive et essay om noget vi synes er værd at kæmpe for, og nævne en gruppe eller et menneske, som kæmper for noget vi synes er godt. Fredag 4. maj var jeg oppe i diktat, og læse prøve, som jeg også syntes gik rigtig godt. Det fungerede med diktaten, og jeg fik skrevet alt, der blev sagt, og læseprøven gik også rigtig godt, for der fik jeg lavet næsten alle opgaverne. I dag fortalte min lærer mig om karaktererne i de skriftlige prøver 7 i skriftlig fremstilling, 7 i læseprøven og 10 i diktaten. Så jeg er godt tilfreds.

I dag kom så dagen, for den mundtlige danskeksamen. Jeg har godt nok været meget nervøs siden onsdag. Det har virkelig været svært at holde ud at være i. Omkring ti minutter i ni skulle jeg op. Jeg fik sagt højt til både min lærer, og sensor, at jeg var virkelig nervøs, og at jeg syntes det rigtig svært. Sensor var så venlig at sige at jeg bare skulle bruge den tid jeg havde brug for. Jeg fortalte at jeg har trukket Ondskab behandlet igennem fiktion fra nyere tid. Jeg ridsede kort op, hvad novellen Ond i sulet handlede om, og jeg fortalte lidt om forfatteren Naja Marie Aidt, som har skrevet denne novelle. Så kom jeg med mine betragtninger omkring personerne, miljøet, fortællervinkel opbygning af novellen, synsvinklen og hvordan sproget var. Jeg kom også ind på, hvilket former for ondskab, som findes, og så prøvede jeg perspektiverer i forhold til nogle af de tekster, som vi har læst i årets løb. Jeg synes jeg fik sagt alt, som jeg ville sige. Efter de så havde snakkede sammen i nogle minutter kom jeg ind, og fik min karakter. Jeg fik 7 i det mundtlige. Lige da karakteren blev sagt lagde der sig en tung dyne af skuffelse over mine tanker, for et eller andet sted havde jeg håbet på mere end det. Men som både sensor og min lærer sagde, så er 7 en rigtig fin karakter, som jeg vil kunne komme på gymnasiet med. Jeg prøver at sige til mig selv, at det er en rigtig flot karakter. Det har alle omkring mig sagt. Der kom mi indre 12-talspige frem, som jeg ikke vidste jeg havde, og hun trickede min indre kritikker, og stemmerne hvilket ikke er særlig rart.. Alt i alt er jeg glad og tilfreds med resultaterne.

Noget jeg virkelig også skal huske på er, hvor stor en sejr det er for mig, at være noget hertil at jeg nu har afsluttet 9. klasses prøven i dansk, og at jeg har klaret det så godt, som jeg har. Dem, som ikke troede på mig på Refsnæs har sgu fået baghjul nu. Det er første skridt imod mit mål, som MB'er.  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar