onsdag den 25. maj 2016

Endnu en depression


Efterhånden har jeg været trist og ked af det i noget tid. Og forrige gang jeg var hos min psykiater fortalte jeg hende om den vedvarende tristhed, ked af det hed og manglende overskud. Hun sagde til mig, at hun godt kunne teste mig for depression, og jeg blev stillet en masse spørgsmål om jeg har meget uro? Hvordan min appetit er? Om jeg går rundt med skyldfølelse? Om jeg har tanker om at dø? Hvordan min selvtillid er? Hvordan jeg sover? Om jeg føler mig træt? Eller tris? Om jeg har uro? Koncentrationsbesvær? Manglende energi??  Jeg kunne svare ja til de fleste, og så sagde hun, at jeg har en moderat depression, og det var egentlig en lettelse, da hun sagde det, fordi jeg har haft det på fornemmelsen i noget tid dog uden at diagnosticere mig selv. Nu er jeg så startet på antidepressiv medicin, som hedder Sertralin. Det gjorde jeg dagen efter vi snakkede sammen og nu har jeg været på de i tre uger tror jeg det er. Hun sagde også at hun synes jeg skulle starte på medicin, da det før har hjulpet mig. Så i en uge tog jeg 25 mg. Og ugen efter steg jeg til 50 mg og det har jeg været på lige siden.



Jeg ved ikke rigtig om jeg synes det har nogen virkning på mit humør, men en ting mærker jeg dog efter jeg er startet på pillerne jeg er blevet mere frisk, og har fået mere energi. Det er også som om der er kommet mere ro i mit hoved i forhold til stemmerne. Jeg har haft en del indre uro og sitren i kroppen det kommer stadig i perioder. Det er helt mærkelig at have så meget energi, når jeg er vant til at være ret træt og sløv på grund af Seroquelen. Samtidig med at jeg har energi og er frisk føler jeg mig trist, ked af det, har ikke ret meget overskud og lyst til at gemme mig væk og være alene. Sådan havde jeg det også første gang jeg havde en depression. Denne gang har jeg lettere ved at græde, hvilket jeg havde meget svært ved sidst. Jeg er faktisk glad for at være kommet på medicin, for jeg har virkelig haft svært ved at rumme at blive ved med at have det så skidt. Jeg er dog ikke helt sikker på, hvornår jeg begynder at mærke en virkning.  Jeg tager medicinen om morgenen, da jeg som skrevet bliver frisk af den. Jeg troede ikke antidepressiv medicin kunne virke på den måde. Jeg har haft brug for at skrive dette indlæg, men det har været svært at finde overskuddet til det. Jeg synes det er en hård tid, men jeg klare mig.  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar